"CarambaSyd, it's as simple as that!"

Lev länge - jogga måttligt, säger tidningarna

Denna löpsedel har synts i flera tidningar idag, efter att en dansk studie om löpare har publiceratst. Studien kom fram till att lite lagom joggning ett par gånger i veckan var bra, men att hård träning (snabb löpning) inte minskade risken att dö i förtid jämfört med dom som inte tränade.

Detta kanske innebär att man inte ska springa fort?

Studien undvek faktiskt flera felkällor som brukar finnas i träningsstudier - man har följt en grupp på över 1000 löpare och under lång tid, 12 år - dom flesta studier följer ett fåtal under kort tid.

Ett normalt löparprogram stegrar löpningen ganska sakta i både tid och intensitet för att minska skaderisker och för att hård träning inte hjälper om man inte är redigt grundtränad. Hårda intervaller brukar läggas in i ett träningsprogram när man inte längre får resultat av den lite lugnare träningen.

Vad brukar vara riskfaktorer för att dö i förtid?
Dom största riskfaktorerna är KRAMS (Kost Rökning Alkohol Motion Stress). Utan att veta något annat om deltagarna i studien så kommer den sista faktorn säkert påverkas av intensiteten när man springer. Vid långsam löpning blir man mer avslappnad och får lägre nivåer av stresshormoner, medan vid hårda intervaller blir det tvärtom. Detta gäller framförallt om man inte är bra grundtränad och förberedd för hård träning.

Hur påverkas hjärtat av löpträningen då? Hjärtat är en stryktålig muskel som blir starkare och större av träning. När man börjar träna brukar man få ganska snabba resultat dom första månaderna då blodvolymen ökar, och hjärtat får bättre förutsättningar för att pumpa ordentligt. Tränar man lugnt händer mycket här. Vid snabb träning belastas hjärtat hårt men inte samma påverkan på lymfsystemet som ger ökad blodvolym, och ger inte samma avlastning på hjärtat. Är man redan stressad från början - dom flesta som tränar löpning regelbundet tillhör gruppen högutbildade med stressiga jobb - så kan det mer stress av träning. Hård träning kan också tyda på höga prestationskrav vilket kanske inte är förenligt med att man alltid lyssnar på kroppen och funderar på hur man mår. Kanske.

Fast detta blir ju rörigt - flera populära studier har visat att riktigt kort och intensiv träning ger bättre resultat än långsam träning, hur hänger det ihop? Jo, genom att mäta olika saker.

Min grundregel för att validera studier är att se till vårt ursprung - människokroppen är relativt oförändrad över 2.000.000 år och sätta studien i relation till detta. Verkar det rimligt att våra förfäder som ansträngde sig mer än 2.5h i veckan, eller som ibland ansträngde sig riktigt mycket, dog tidigare än dom som hade puls 1h i veckan?

Nä, jag tycker inte det. Så jag skulle se till andra faktorer än bara farten - spring inte hårda intervallpass innan du är bra grundtränad, och se till att återhämta dig efteråt. Känner du dig stressad och sliten så ta ett lugnare pass istället. Om du vill leva länge, dvs ;-)

Och oavsett vad denna studie verkar säga så är det alltid bättre att träna än att låta bli. Ses i spåret!

 

Kolla t ex här för hela artikeln:
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/lev-lange-jogga-mattligt_4304539.svd

Och här finns studien:
http://content.onlinejacc.org/article.aspx?articleID=2108914