"CarambaSyd - Immer eine Idee besser."

Hur du kommer igång med träning (del 2)

Så du har hittat en träningsform, hittat på något knep för att komma in i vanan, och ett belöningssystem. Bra jobbat, du är grym :-)

Förmodligen kommer dagar då du är mindre lockad av att träna, eller tänkte köra ett hårt pass men saknar lust. Då plockar du fram målen!

Målen är en av anledningarna till att du vill träna. Förutom att man mår bättre för stunden, blir piggare efteråt, får bättre immunförsvar (och allt det där) så kan långsiktiga mål hjälpa dig att komma vidare. Mål kan vara att hålla dig frisk, få tillbaks energin som du hade för 10 år sen, springa Göteborgsvarvet på 1.45 eller gå ner 5kg i vikt. Så när du tvekar, tänker du på målen, blundar och känner inombords hur det kommer känna när du kommer dit. Det ska kännnas gött, energiskt och riktigt bra :-)
Då har du hittat bra mål. Om det inte känns något alls när du tänker på ditt mål, så hjälper det inte dig, och då borde du hitta ett nytt. Det är lätt att tänka på tider, distanser och ting som är lätta att mäta när det gäller mål, men gör bara detta om dessa mål känns viktiga för dig. Ta hjälp av tränare/PT/kompisar om du inte hittar något som passar dig, du kommer ha stor nytta av det sen! Mål som gäller livet och räcker länge är spitze!

Livshjuteri

På väg mot målen tänker du till ibland och gör uppföljningar. Helt enkelt - funderar på vad du har gjort, om du har haft skoj, och om du har närmat dina mål. Det är här du har chans att byta inriktning, och kanske byta träningsform om det efter 3 mån fortfarande inte är så roligt, eller byta träningssätt om resultaten går för långsamt. Annars är risken att du fortsätter med något som inte är roligt och som inte ger resultat, och då kommer du sakta men säkert sluta träna. Och det är väl synd?

Hur jobbigt ska det vara då? Det bestämmer du! Träningspass kan vara helt utmattande så att du kommer hem mjuk som en manet, och glider ner i soffan och somnar. Eller så kommer du hem energisk, sugen på att göra saker! Vad du än gör, så är det bra. Den bästa träningen är den som blir av, så var nöjd och stolt över att du har tränat :-)

Heja på!