"Be part of CarambaSyd."

Hur du kommer igång med träning (del 1)

Vill du komma igång med träning, så sätt igång! Du kan börja idag, där du står eller sitter, med vad som helst. Fast enligt forskningen finns det ett par saker att fundera på som hjälper dig komma igång:

danska_upponer

1. Hitta en träningsform som passar dig! Somliga gillar gruppträningar, somliga ensliga sporter, vissa vill vara ute i naturen, andra trivs bäst i ett källargym.
Om du känner dig stressad, testa något som kan vara avslappnande - yoga, löpning, kanske simning.
Om du har ett stillasittande jobb och är snarare understimulerad, testa pass med fart - PowerNågot, BodyCombat, spinning eller en kampsport. Är du osäker så testa dig fram - häng på en kompis vet ja!

2. Om du är ny på att träna, så behöver du även träna på själva vanan att träna. Vanan är det som gör att du sticker iväg och tränar även om du är extra trött en dag, eller gör att du kommer tillbaks till träningen om du har varit förkyld en vecka. Efter ett år så har vanat satt sig och du är en person som kommer fortsätta träna, och det är ju bra.
När man tränar på vanan så tränar man även om man inte har tid. Konstigt? Ja, fast när du inte har tid, så gör du något kort. På med kläderna, gå 10min, gör 50 armhävningar, och gå hem igen. Du har, istället för att inte träna alls, tränat på att träna. Bra jobbat :-)

3. Få draghjälp av andra!
Träningen är ny för dig, och vanan likaså. Om du går med i en klubb, tränar med kompisar eller hittar en PT så får du hjälp med att göra rätt - rätt innebär bättre resultat och roligare träning - och någon märker ifall du inte dyker upp.

4. Belöna dig själv - det är du värd :-)
Du har börjat träna, det är bra för dig och din kropp gillar det. Hitta någon lämplig belöning och berätta gärna för andra varför du belönar dig och vad som krävs av dig för att du ska få denna belöning. T ex efter 10 pass så går du på den där goa restaurangen, eller skaffar en ny träningströja, anmäler dig till en språkkurs, köper prylen xxx, går på spa eller vad som triggar dig. Vad du nu bestämmer dig för kommer vara extra härligt eftersom du har fått kämpa för det! High five!

Nog för idag! Fundera på om du kan använda något av detta. Del 2 kommer ta upp målsättningar, uppföljningar och slitnivåer. Träna på :-)