"CarambaSyd - Wir machen Menschen glücklicher."

Hjälp, redan dags för Lundaloppet!?

Nu är det två dagar kvar till Lundaloppet. Här kommer 5 sista minuten tips till dig som inte riktigt hunnit med den träningen du hade planerat göra...
(tipsen kanske även fungerar till andra lopp)

 

1. Skit i tiden, ha skoj istället!
Det är kul att springa fort och sätta personbästa :-)
Men om du inte har gjort din planerade läxa i form av träning så kommer du förmodligen behöva slita som ett djur och då kommer själva loppet vara ganska plågsamt, istället för kul. Så skippa tiden, bry dig inte om att den där dryga kollegan som kommer driva med dig för att du inte var snabbare, det är ditt lopp och du gör ju detta för att ha kul och må bra!
(Och den där kollegan kommer säkert vara dryg oavsett hur fort du springer)
Spring och le istället, kolla in dina medlöpare och highfiva publiken!

2. Värm upp!
Har du inte tränat fullt ut (kanske beroende på en skada?) så är du förmodligen inte i optimal form. Var med på uppvärmningen innan, bli mjuk i hela kroppen, och kör lite korta sprinter i en fart lite högre än av du tänker springa sen.

3. Klä dig lite svalare än vad du tror!
Ha en extra tröja på innan som du lägger åt sidan strax innan start. Om din kropp inte blir så varm så kommer närmligen inte hjärnan att börja bromsa dig i förtid. Grundregeln brukar vara att klä sig som om det vore 10 grader varmare ute.

4. Starta lite längre bak än vad du hade tänkt dig.
Du kommer ha mer folk framför dig som bromsar, men det är bra, för du vill ha en ganska långsam start om du inte är på topp. Sedan kan du sakta öka farten och springa om folk, och det kommer ge dig mer energi och det blir roligare att springa :-)

5. Njut av ett genomfört lopp!
Oavsett hur det gick så har du sprungit, svettats och haft kul idag, och det är riktigt unikt!

Var stolt och nöjd, och fira storsilat, Woop-woop :-)

 

Run Rum

(från http://www.runningisfunny.com/2015/02/20/taking-a-break/)