"CarambaSyd innovate your world."

Ajj!!!!! En kort guide till ryggskott

Brukar du få ryggskott?
Ryggskott gör jävligt ont! När man väl får ryggskott så inser man hur beroende man är av ryggen, kanske inget man funderar på till vardags.
Det blir svårt att komma upp ur sängen, svårt att böja sig och så har man ont. Smärtan kan vara molande i bakgrunden eller så hugger det till i olika vinklar.

Spine_bagBär du på en krånglande rygg?

Vad beror det på?
Du har kanske gjort något ovanligt - lyft tungt, skottat snö, suttit länge i bilen eller arbetat framåtböjd länge. Ibland kommer det plötsigt vid ett lyft - ryggen har hamnat i ett läge där kroppen sagt "AJ!!", och som försvar mot fler "AJ!!" så spänns musklerna omkring för att kroppen inte ska hamna i detta läge igen. Eller så har det ökat gradvis och efterhand byggt upp en spänning som blir värre och värre. I värsta fall så kan det vara något trasigt - diskbråck eller så - även om det oftast inte är så problematiskt.

Orsaken kan vara komplex - runt höften finns muskler både fram och bak, uppe och nere. Dessa håller tillsammans höften i en bra position. Om någon sida är spänd/kort eller blir överansträngd så kommer detta påverka balansen så att dom andra som håller emot måste arbeta hårdare, t ex musklerna i säte eller ländrygg, som till sist leder till att dom blir spända och ömma. Samtidigt som man får ont så blir man ofta spänd i kringliggande muskler så det är svårt att avgöra om musklerna är spända för att du fått ont, eller om du fått ont för att musklerna blir spända. Sen har höften också en höger och en vänster sida där musklerna kan vara olika spända,
som då också skapar spänningar.

Vad kan man själv göra?
Börja med försöka dämpa smärtan och rör dig så mycket som smärtan tillåter. Försök hitta en position som avlastar och gå in på vårdguiden och se vad dom rekommenderar. Vården kommer säkert rekommendera något smärtstillande och antiinflammatoriskt, vilket brukar hjälpa. Jag tror att kroppen har en bra förmåga att lösa ganska mycket problem själv, om den får lite hjälp på traven, och genom något smärtstillande så man bryta den onda cirkeln där man blir mer och mer spänd.

Rörelse är också bra! Kom upp, rör på dig, försök sträcka lite benen benen och röra på höften allteftersom det känns OK.
En naprapat i Lund, Fredrik Jensen, har gjort en schysst instruktionsvideo med lite övningar som man kan börja med lite lugnt när man
ligger i sängen och sedan börja göra mer och mer när det börja släppa.
https://www.youtube.com/watch?v=5iVZlpVc6G8

Dessa kan du börja med redan när du känner att ryggen börjar bli spänd så att du slipper få ryggskott från början.

Vad gör jag som massageterapeut?
1. Först görs en kontroll ifall det kan vara något allvarligt som diskbråck, både genom ett test som heter Straight Leg Raising och även genom att höra hur skadan uppkom. Isåfall ska du kontakta vården!
2. Nästa steg är att försöka få ryggen att börja slappna av. Här blir det massage på ländrygg och kanske säte och beroende på var du har ont, avslappningsövningar för rygg och även framsida.
3. Det kanske behövs ett par behandlingar - ett första med fokus på att lindra smärtan och hjälpa kroppen igång, och sedan en uppföljning med fokus på att mjuka upp kringliggande muskler så att det inte kommer tillbaks så lätt.

Om massage och självhjälp inte hjälper?
Man kan även testa att gå till en naprapat eller kiroprakter för att få ett rejält "knäck" eller en mer avancerad felsökning. Många upplever "knäcken" som befriande och den också hjälpa till att lösa vissa muskelspänningar som kanske är svårare att nå med massage.

Och så ska det inte komma tillbaks!
Det är inte kul att få ryggskott och om man får det ofta (typ, varje år) så tycker jag man ska fundera vad det beror på.
Allsidig träning och röresel är såklart bra och då vill man gärna få en del träning för musklerna kring höften och bålstabilitet, som det heter. Styrketräning, cirkelpass är kanon - om du är stark så har du muskler som skyddar kotor och leder, som annars får ta smällen när du lyfter galet. Kontakta gärna en duktig naprapat eller sjukgymnast för att få hjälp med övningar som passar dig.
Yoga är också bra då man får både bättre kroppskännedom och färre spända muskler. Vi tillbringar mycket tid sittande eller framåtlutande så det är bra att sträcka på kroppen åt andra hållet ibland, google på "McKenzie Exercises" för tips på övningar.


Jag fick själv ryggskott ifjol, efter att flera kunder hade kommit in med ryggskott under en vecka, nästan som om det smittade faktiskt...
Jag tog några tabletter, stretchade fram och baksida, och då blev det lite bättre. Fick en knäck i ryggen av min kompis Sara på Lunds Naprapatklinik
ett par dagar senare, och då blev det ytterligare bättre. Slutklämmen försvann när jag låg en halvtimme på en spikmatta hemma
(ni vet spikmattorna som var årets julklapp för kanske 6-7 år sedan), och sen var det borta. Jag blev förvånad över att just spikmattan hjälpte mig
men lärdommen är att man får testa vidare med nya idéer om det inte släpper.

Ta det lugnt med snöskottningen i vinter och var rädd om ryggen :-)

Läsa mer?
Vårdguiden: http://www.1177.se/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Ont-i-ryggen/
Sjukgymnast David Aston: http://davidaston.se/symtom/ryggskott/